Gå til innhold

fjorten

mai 1, 2009

første gang jeg stjal noe, eller hjalp noen med å stjele noe så var jeg fjorten år, åstedet var selvsagt AKV, ajer kiosk og video. jeg tror de fleste begynte sin småkriminelle bane der, naskende på alt som sto lett tilgjengelig når stakkaren på jobb snudde seg for å selge sigaretter til en som selvsagt ikke var gammel nok (jeg klarte faktisk å juge på meg at jeg ble seksten når jeg egentlig ble femten på AKV for lettere å få tilgang på sigaretter)  grunnen til at jeg begynte å tenke i disse baner var fordi jeg satt og malte en sen kveld denne uken og hørte på musikk på telefonen min da motley crue plutselig kjørte igang girls girls girls.  ryktet om gutta i motley hadde nådd hamar forlengst, og vi visste allerede at de var helt sinnsyke når det gjaldt groupies og stoff og syns selvsagt de var helt latterlig kule. ei jente i klassen min var forelsket i nikki sixx og ganske overbevist om at hun skulle til LA og være kjæresten hans etter niende. jeg var allerede da så sikker på min seksualitet at jeg tillot meg å synes at sixx var en veldig kjekk mann og ønsket å se mer ut som han. et skritt jeg heldigvis ikke tok helt ut, jeg hadde lært av feilen jeg gjorde da jeg i sjette klasse gikk til frisøren og lurte på om han kunne gjøre pål waakatar ut av håret mitt. han lykkes, jeg mislykkes.

på akv hadde de alle kassettene i et stativ med gitterlokk over, og de hadde lykkeligvis satt girls kassetten med motley helt på siden. hvilket fikk kenneth til å tenke at om vi bare klarer å bryte opp gitteret litt på siden så har vi den kasetten, alle som hjelper til kan kopiere, han får kasetten.  så vi gutta satte opp en tilfeldig dannet manngard rundt stativet, kenneth visste hele verden stativets åpenbare svakhet og vi kunne alle ligge hjemme og høre på wild side for prisen av en opptakskassett, bortsett fra kenneth som hadde orginalen og, kunne han melde med stolthet i stemmen, litt bedre lyd. det er rart hvordan hodet kobler minner til sanger, motley var en stor del av min ungdom, før grunge kom og ødela alt som var heavy og hårete.

etter motley kom guns and roses men jeg falt aldri helt for de da. på akv skrev de nye fjortenåringene axl og gnr på veggen mens vi andre røyket og drakk cola med brettet som stol. hver dag var lik, hjem og hive fra seg sekken, ta brettet og hitpacken med ti marlboro, lighter og penger til en cola og ut og kjøre. alle gjorde akkurat det samme og alle endte opp på akv før eller senere. jeg var på boards and more og kjøpte meg sko i forrige uke og da slo det meg at jeg hadde lyst til å kjøpe meg brett for å rulle litt på kveldstid. men så traff det meg at jeg snart er 35 år og trebarnsfar så jeg lot det ligge. men jeg tenkte tanken, motley sang girls og vips så sto jeg der foran gitterstativet fullt med kassetter og så i øyekroken at kenneth med nød og neppe fikk kassetten ut av monteret. det gikk en konkuranse når jeg var mindre om hvem som klarte å stjele den største tingen. jeg vet ikke helt hvem som vant, men det aner meg at han som gikk ut av gravdahl med en amstrad datamaskin under armen klarte den største tingen. vi snakker åtti tallet her, altså det var ikke akkurat en laptop han tok med seg ut. gravdahl var genial sånn, de hade to innganger og voktet butikken med bøker bedre enn kjelleren med datamaskiner.

jeg savner følelsen av ferie, to måneders skoleferie, hvor man den siste uken sitter og kikker ut av vinduet og bare venter på to måneder uten hat og mas fra skole. to måneder til å rulle og røyke og slappe av. nå er man voksen og kjeder seg bare man har en time for mye uten noe på tv om kvelden, selv om dagen er fullstappet med gjøremål. frykten for å sitte hjemme og virkelig ikke ha noenting å finne på dreper lysten til å drive dank. jeg skjønner nå ikke helt hvordan vi fikk sommeren til å gå uten å kjede oss veldig. man traff folk og hang med folk og drev med drit og det var en helt ok måte å tilbringe sommeren på. de faste rundene, de faste folka, og alle endte vi opp på akv. i tiden før mobil, sms, facebook og internett så traff vi hverandre alltid. vi visste alltid hvor de andre var eller var på vei. vi var på vei til akv for å stjele kassetter og fruity, til kubakken for å røyke eller til stranda fro å myse på jenter vi ikke fikk ligge med. vi visste også godt hva vi var, vi var fjorten og på vei til større ting, der vi er nå

3 kommentarer leave one →
  1. Monica permalink
    mai 4, 2009 5:34 pm

    Gratulerer med baby!

    Ellers, som vanlig moro å lese det du skriver. Var nok lettere å stjele før. En tidligere venninne (som Rune klina med), stjal som en ravn fra H&M. Gikk inn i prøverom med ryggsekk. stappet den full. gikk ut. Ble aldri tatt!

    Jeg forfalsket legget mitt så jeg kunne kjøpe røk i stedet…

  2. Pia permalink
    mai 4, 2009 5:38 pm

    Du kan nok få teste brettet til Stian, hvis du tør. Jeg lover å ikke si noe til Line.

  3. mai 4, 2009 9:00 pm

    Husker en konkurranse i sjette om hvem som klarte å få med seg flest Donald-Pocket ut fra Olrud. Tror vinneren hadde rundt 15. Fyren så ut som Michelin mannen, med boblejakka full av bøker….Kassadama smilte bare til han i det han passerte..

Legg igjen en kommentar