Gå til innhold

Femunden 2008 del 1

august 10, 2008

dere som kjenner meg vet at jeg er en villmann, en skikkelig kar som liker å sove ute. titt og ofte pakker jeg sekk og pressenning og camper på åkeren nedenfor der jeg bor, bare for å få sove litt skikkelig. på mandag så pakket jeg sekken og ble med rune, hallgeir og anders ut i femundsmarka. vi skulle hjem lørdag, hadde for lite mat og to pressenninger…

mandag kl tolv var vi oppe på elgå bare for å finne ut at båten som skulle ta oss til røa på to timer, femunden II var innstilt og ikke gikk igjen før onsdag, bad shit. vi løp rundt og fikk tilslutt en gammel helt til å kjøre oss ut med snekka si, etter at svein som har en skikkelig båt mente det måtte være en fin tur å padle bort og bruke 8 timer på det i sur vind. han hadde frest oss bort på 45 minutter og kunne tatt 1500 spenn for det. vel vel, ikke interessert. mens vi venter på elgå så finner rune ut at han har glemt fiskestengene sine, bad shit. skulle tro at det var det første man puttet i bilen når man skal fiske, men rune fungerer på mange nivåer, og mange nivåer er labre for å si det mildt:) etter at snekkemannen hadde fått spist så var vi på tur, fire menn, ei bikkje, fire sekker og to sammenleggbare kanoer. good shit

vel fremme på røa så pakket vi kanoene på sekkene og beveget oss oppover fjellet. jeg kunne etter 30 sekunder si til meg selv at sekken min stinker og er vond å bære, overhodet ikke i balanse. ok, vi skal opp uansett, vi kommer nok frem. et par vannpauser og et par timer senere er vi på turisthytta litt nedenfor roasten som er det første vannet vi skal til. jeg er sliten, tung og sliten. anders er overhodet ikke sliten, men så er han the real lars monsen også. hallgeir er nok litt sliten, rune litt mer, jeg er daukjøtt. på hytta snakker vi med hyttevakten, en pensjonist fra østlandet som snakker helt likt som oslolosen, og han gir oss en kort historieleksjon om storhans som hadde rømt fra familien sin i sverige tidlig 1900. så sier vi farvel, han sier vi har en fin tur igjen å gå, etter 20 minutter og vi balanserer på stein i et kvarter så sier jeg no fuckings way at dette er fint. fremme ved nedre roasten så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg nok aldri har vært mer sliten, men på slutten av turen så tenker jeg kun en tanke, at jeg har gjort tyngre ting enn dette i 2008, dette handler om å gå og være sliten og det er noe man ikke trenger å reflektere så mye over. rune var også møkksliten, hallgeir litt mindre og anders kunne nok gått ned igjen samme dag med min sekk på magen i tillegg til alt annet. vann og kjeks så monterer vi kanoer, etter en time er vi på vannet på jakt etter leirplass, good shit.

å sette opp leir fulgte det samme mønsteret stort sett hver gang, hallgeir og anders tok tak, rune tok litt tak og øystein ble stående og lære:) litt kjipt egentlig, men de andre er kjappe til å begynne med ting og jeg vet ikke helt hva som trengs, men jeg fikk da saget litt ved osv. hallgeir og anders virker som de elsker å sette opp leir og det er egentlig kun tre ting som skal gjøres, sette opp pressenning, fyre bål og hogge ved. det ble litt bedre arbeidsdeling utover uken, en gang satte jeg og rune opp pressenning helt alene, det var gøy:) første natt i friluft var ok, våknet litt ofte men men, shit au som man sier i villmarken.

tirsdag var transport, rune hadde selvsagt sett for seg en altfor optimistisk rute med tanke på hvor langt vi skal komme opp. opp til øvre roasten, så bære kano forbi stryk, padle vann, bære, padle vann, bære og badle vann til leirplass. innimellom så fisket vi, litt mens vi padlet og litt fra kano. øystein dro turens andre fisk etter at anders hadde landet en liten abbor. en gjedde på over to kilo på kroken uten stålfortom og uten virksom brems på stanga. sykt at vi fikk den opp. gjedda er støgg rett og slett, designed to kill. sa til rune at jeg rører faen ikke den, ei heller spiser den så skal den opp så får han ta den. rune tok den, igjen og igjen men den døde faen ikke. etter to kniver i hodet vridd rundt så sluttet den å sprelle, legg til en kniv inn i gjellene også. svær fisk, nice shit. etter dette dregget vi inn en liten ørret, min stang igjen så fikk også jeg mat. satte opp leir og spiste fisk, sov helt greit.

fant ut at vi holdt samme leir en dag, greit å slappe av litt og fundere over livets underfundigheter. og det er også det eneste man kan tenke på i villmarken. hadde en down og var litt uggen en stund på onsdagen men gikk og dret i det fri og kjørte et par ibux så var jeg på nett igjen etter noen timer. sykt, satt og gjorde mitt fornødne for første gang i mitt liv inntill en stein, da kommer det to reinsdyr rett mot meg, de ser meg ikke og løper rett på, jeg må reise meg litt og klappe i henda før de stopper, tre meter unna. kolla snur litt så pisser hun og markerer revir, hun trodde sikkert jeg drev med det samme hehe. litt dregging og avslapping, en flott dag ved storfisktjønn. hallgeir og anders fikk tre store harr så da fikk vi mat også. veldig godt, sov godt den natta, godt å lenge. hallgeir avslørte seg selv som macgyver, den mannen fikser alt selv, også krutt og rakettdrivstoff. det gikk av en liten bombe i bålet hehe. mye bra prat før soving, fine turkompiser og iom at jeg ikke hadde møtt de andre to så er det fint at man liker de.

torsdag begynte vi nedstigingen sakte men sikkert. hadde vært kult å padle stryk, men vært stryk fulgte samme mønster, rune og jeg besiktiger, jeg sier detta tar vi rune! rune sier svær stein, lite vann, spiss stein, vi bærer hehe. i tillegg så har vi kanoer som er lette å ødelegge så greit å bære isteden. hallgeir og anders tar ett stryk, går nesten rundt, anders blir stående mitt i elva og må svømme inn. jeg og rune går tørre ned til neste vann. så padler vi et lite stryk, har flaks og kommer ned, hallgeir og anders og bikkja går under rett før oss. good shit. tok to fine harr på over kiloen, rune tok en enda større ca halvannen så har vi lunsj der også. tilbake i øvre roasten så vurderer vi hytte men der bor det en full vossakar som er så jævlig møkkete at man skulle tro han har vært ute i flere uker, det viste seg at han hadde kommet dagen før og var naturlig skitten. han bød alle på dram, øystein takket høflig nei:) ved vannet så jeg at det var litt brådypt, så jeg kastet ut spinneren og prøvde litt. bet på en fin harr, men syns den kom litt fort til land så trodde jeg hadde mistet den. da roper rune nå kommer faen meg gjedda, og en mye større gjedde enn vi tok opp kommer opp og inn mot land og angriper harren rett ved bena mine. gjedda klipper snøret mitt og tar et jafs av harren, harren kommer seg løs og farer inne ved land, lett å se for den har en gul spinner i munn, så kommet et stort plask og gjedda vant. utrolig morsomt å se på, turens høydepunkt hva angår fiske. kjipt å være harr, du har en spinner i munn og blir trukket ufrivillig mot land med ei gjedde glefsende bak. du kan ikke vinne:) jeg og rune satte opp pressenning der vi slo lei faktisk! den ble flott og holdt det lille som var av regn ute, hallgeir snorker så han delte ut ørepropper også var natta igang igjen.